Superflora omarmt het Jeugdcorso 

Het jeugdcorso wordt in dit jubileumjaar gesponsord door de in het Westland actieve bedrijven die onderdeel uitmaken van de Dutch Flower Group. Florca, Van Dijk Flora, Hamiplant en Superflora gaan ervoor zorgen dat de jongste deelnemers aan het corso goed voor de dag komen. “We zijn met z´n vieren onder de paraplu van de Dutch Flower Group, die uiteraard ook bijdraagt”, legt Remco Salome, directeur van Superflora, uit. “Ik kom uit Naaldwijk, dus ik volg het corso al vijfentwintig jaar. Het leek me altijd gaaf om iets met een boot te doen. We zijn een bloemen- en plantenbedrijf en dat zou dus een mooie match kunnen vormen. De Dutch Flower Group bestaat, evenals het Varend Corso, vijfentwintig jaar. Ik heb het balletje opgegooid binnen de bedrijven om daarom dit jaar iets voor het corso te doen. Zo ben ik in contact gekomen met onze buurvrouw, Mirjam van der Meer, de secretaris van het corso. Zij kwam met het voorstel om, in plaats van een eigen boot in de vaart te brengen, het jeugdcorso te sponsoren.”

Jeugd heeft een speciaal plekje in het hart van Remco en het voorstel werd dan ook met enthousiasme omarmd. “Jeugd vind ik heel erg leuk. Als je iets voor de jongste jeugd kan doen, is dat toch prachtig. Kijk, we gaan er natuurlijk niet meer bloemen en planten door verkopen, maar we hebben als bedrijf wel een sociale verantwoordelijkheid naar de verenigingen en maatschappelijke organisaties toe.”

Hoe de ondersteuning gestalte gaat krijgen is nog de vraag. “Eén ding is zeker er wordt een bedrag beschikbaar gesteld waarmee de bloemen en planten kunnen worden gekocht voor de bootjes. We zijn met de bedrijven aan het bezien hoe we de sponsoring nog meer gestalte kunnen geven. De kinderen gaan, samen met leerkrachten en begeleiders, de bootjes aankleden, dus daar hoeven we niet zoveel aan te doen. We hopen vooral dat de kinderen veel plezier hebben en dat het zonnetje schijnt. Hopelijk dragen we op deze manier bij aan de beeldvorming van het Westland in het algemeen en onze branche in het bijzonder. We worden buiten het Westland nog steeds gezien als boeren die in bloemen en planten doen, maar in werkelijkheid staan we mijlenver van dat beeld af. We zijn een hypermodern bedrijf dat werkt met marktdata en consumentendata. We zien dat jonge studenten die hier stage komen lopen vooraf geen enkel idee hebben van wat zich achter de gevel van Superflora afspeelt.”

Westland is bij uitstek een gebied waar innovatie hoogtij viert. “Er gebeuren hier wonderen, alleen maken we daar geen reclame voor. Westlanders blinken in dat opzicht uit in bescheidenheid. ‘Doe maar gewoon’ hoor je vaak. Ik heb ons verhaal laatst eens aan een groep mensen verteld. We maken hier boeketten met bloemen die uit vier continenten komen. Het product moet minimaal zeven dagen mooi op de vaas staan. Dat vraagt afstemming. Het is ook niet een kwestie van wat bloemen bij elkaar stoppen. We kijken naar trends voor volgend jaar, welke kleuren zijn dan hip, hoe ontwikkelt de economie, wat hebben mensen te besteden.”

Alle personeelsleden van Superflora zullen op 21 juni vanaf de kade het corso uitzwaaien. “Dat corso biedt voor onze sector één van de weinige mogelijkheden om te laten zien hoe mooi bloemen en planten zijn. Het is een geweldig uithangbord voor de sector. Dat jeugdcorso is met name belangrijk omdat we daarmee jonge mensen enthousiast maken en houden. Als je ze op jonge leeftijd geïnteresseerd maakt in wat in deze sector mogelijk is, komen ze misschien na hun studie wel terug in onze branche. Als we de sector overeind willen houden dan is het interesseren van jonge mensen van levensbelang. We zetten met dit project een heel klein stapje, hoop ik.”