Tussen het geweld van de kernenboten en de commerciële corsoboten varen dit jaar drie bijzondere vaartuigen mee; drie solarboten die worden begeleid door een schip opgebouwd uit gerecycled plastic. De solarboten vormen een onderdeel van het lesprogramma van het Segbroek College, ISW Naaldwijk en het Haags Montessori Lyceum.
“Met 35 scholen uit het hele land nemen we deel aan een competitie”, legt Brian van Vliet van het ISW uit. “De bedoeling is dat elke school een eigen boot bouwt aan de hand van een standaard bouwpakket. Uiterlijk lijken de boten sprekend op elkaar. De details die de leerlingen bedenken zorgen voor het onderscheid.”
“Mijn leerlingen hebben bijvoorbeeld uitgerekend welke snelheid ze kunnen varen met een bepaalde zonkracht”, zegt Jan Buitenhuis die aan het Segbroek College de wizzkids begeleidt. “Standaard zijn de leerlingen onder schooltijd 5 uur per week met de bouw van de boot bezig en daarnaast stoppen ze er ook nog veel vrije tijd in. Naast het technische gedeelte komt er nog meer kijken bij het project. Zo moeten de leerlingen het inschrijfgeld van € 8.000 bij elkaar zien te krijgen en bovendien moeten ze ook voor voldoende PR zorgen. Het enthousiasme waarmee ze aan het project werken is echt geweldig.”
De 35 deelnemende scholen varen drie wedstrijden tegen elkaar op verschillende plaatsen in het land. “In Urk, Terneuzen en Drunen”, zegt Brian van Vliet van ISW Naaldwijk. “Daarnaast willen we tijdens Varend Corso Westland graag laten zien waartoe onze leerlingen in staat zijn. Ze hebben allerlei foefjes moeten bedenken om de boot zo effectief én zo hard mogelijk te laten varen. Dat verschil kunnen ze bijvoorbeeld maken met de zonnepanelen die ze gebruiken. We moeten het vermogen van de boot zo effectief mogelijk gebruiken tijdens de races en dat betekent bijvoorbeeld ook dat die wordt gevaren door ‘lichte’ leerlingen. Tijdens het corso hebben we de kans om ook de leerlingen die normaliter niet achter het roer zullen komen ook een stuk te laten varen.”
Op beide scholen wordt door een breed scala aan leerlingen aan het project gewerkt. “Zowel vmbo- als mavo- en havo-leerlingen werken aan het project. “Het is heel leuk om te zien dat die leerlingen een bijzondere band met elkaar krijgen. In sociaal opzicht is het dus ook een voltreffer.”
Het bijzondere varend kwartet wordt compleet gemaakt met de boot van Kemeling Kunststoffen. “Wij dachten als team eens een uitdagend project aan te pakken”, steekt Robert Kemeling, die samen met zijn broer Jan Willem het bedrijf leidt, van wal. “Normaal gesproken is een Westlander van staal en wij dachten laten we er nu eens een maken van kunststof. Normaal gesproken vaart zo’n boot op diesel, maar wij hebben er meteen maar een elektromotor ingelegd. De boot is dus heel erg duurzaam. Aan het eind van zijn levensduur kan hij weer in de shredder en kun je er weer een nieuwe van maken.”
Bij Kemeling bouwen ze normaal gesproken uit platen kunststof opslagtanks. “Die leveren we aan installateurs die ze over de hele wereld toepassen. Van dat materiaal hebben we de boot gemaakt. Daar zaten wat uitdagingen in voor wat betreft de rondingen. De mensen die vroeger die boten maakten waren allemaal stokdoof omdat ze dagen op dat staal stonden te huiten. Bij Van Waveren moest je vroeger alles zes keer zeggen, want die mensen verstonden je niet. Kunststof kun je makkelijk verwarmen en buigen. Tijdens het corso willen we het publiek graag laten zien dat de varende Westlander nog steeds toekomst heeft, maar wel iets anders.”