Lucas Vos: “Bloemen en planten geven een tegenbalans in de snelle maatschappij.”

“Bloemen en planten zijn een verbindingsmoment in de moderne, verhardende maatschappij. Alles wordt digitaler, sneller en virtueler. Wij kunnen daar een rol in spelen om het allemaal wat draaglijker te maken. Bloemen en planten kunnen daar een tegenbalans in geven. Dat wordt steeds belangrijker.” Dat zegt Lucas Vos, CEO van Royal Flora Holland.

Royal Flora Holland ondersteunt waar mogelijk het Varend Corso. De wisselwerking tussen het corso en de veiling is groot. De ondersteuning bestaat uit deelname met een eigen boot, faciliteiten en financiën worden beschikbaar gesteld, leden worden opgeroepen om mee te doen en als er extra bloemen nodig zijn doet Royal Flora Holland een beroep op hen. Vos: “Als er lobbywerk verricht moet worden om vaarroutes aan te passen, dan doen we daar ook aan mee. Andersom wordt het Varend Corso almaar groter. Zo is het een mooi uithangbord voor de sier- en groenteteelt in Nederland. De Keukenhof staat dan wel op nummer één, maar het Varend Corso staat zeker op nummer twee. Het bekleedt een hele mooie etalagefunctie voor de sector. Daar ben ik erg blij mee!”

Het thema ‘Be Happy’ sluit dan ook goed aan bij Flora Holland aldus Vos. “Het is niet alleen belangrijk dat het goed gaat met Flora Holland, maar natuurlijk nog belangrijker dat het ook met onze leden goed gaat. En dat is gelukkig zo; de verkoop van bloemen en planten zit in de lift. Onze leden hebben zich beter door de crisisjaren heen geworsteld dan hun buitenlandse concurrenten. Er is beter, efficiënter en duurzamer geproduceerd. Royal Flora Holland wil niet alleen de fysieke marktplaats voor bloemen en planten zijn, maar ook de digitale marktplaats van bloemen en planten worden. De vraag van klanten zorgt ervoor dat er meer transacties zijn, maar ook dat het kleinere transacties zijn. Dat zet ons voor uitdagingen waar je niet altijd happy van wordt, maar het betekent uiteindelijk wel dat de consument goed aan het kopen is en de sierteelten van onze kwekers willen. Uiteindelijk maakt dat ons toch happy.”

“Ik ben van mening dat het Varend Corso het stoffige imago dat het had van zich aan het afschudden is. Men gaat groter en neemt meer risico en dat vind ik een goede afstraling van de sierteelt in Nederland. Wat mij betreft mag het dan ook een internationaler karakter krijgen. We kunnen nadenken over wat we eraan kunnen doen om van het corso een grote toeristentrekker te maken door bijvoorbeeld toeristen uit Duitsland, Frankrijk en Engeland naar Nederland trekken. Voor mensen uit het Ruhrgebied zou dit een geweldige dagtrip kunnen zijn. Daar mag van mij wel wat meer ambitie op. Afspraken maken met reisbureaus en promotie via Bloemenbureau Holland kunnen daar een mooie rol in spelen,” besluit Vos. Hij zal het openingswoord spreken op 4 augustus a.s.

 

Website ontworpen en gerealiseerd door: