Artistiek Coördinator Hans Hoogerwerf: “Waar blijven de grote jongens uit de sierteelt en voedingstuinbouw?”

DE LIER – Voor de vierentwintigste keer in successie treedt Hans Hoogerwerf dit jaar op als artistiek coördinator van het Varend Corso Westland. In die functie is hij rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan het Corso bestuur. “Maar ik werk heel nauw samen met de werkgroep Crea,” haast Hoogerwerf erbij te zeggen. “Met de Crea groep bepaal ik het jaarthema en bekijken we samen wat mogelijkheden en onmogelijkheden zijn binnen dat thema. Vervolgens nodig ik alle mensen uit die een boot gaan bouwen om een mooi plan te maken. Ik vraag ze daar alles in te beschrijven om vervolgens het plan tot in de details door te spreken. In die gesprekken probeer ik, zo nodig, te sturen. Dat verschilt van boot tot boot want je begrijpt dat het advies voor een boot met een budget van 15.000 euro er anders uit ziet dan voor een boot met 4.000 euro budget. Het is in dat proces heel belangrijk dat we de zaken samen aanpakken.”

Het Westlands Corso – Hoogerwerf werkte de eerste zes jaar van zijn carrière aan het Lierse Corso en maakte de overstap naar het Westlands Corso – heeft in de achttien jaar van haar bestaan de nodige verandering en doorgemaakt. “De eerste jaren stonden mensen op de boten vooral te zwaaien naar vrienden en familieleden aan de kant, terwijl op veel boten tegenwoordig schitterende acts worden opgevoerd in het decor van prachtige Westlandse producten. We zijn altijd op zoek naar vernieuwing. Zo is ‘Duit voor een schuit’ ontstaan. Dat kon eigenlijk helemaal niet, een bedelboot, maar het werd een succes en ook het jeugdcorso en de Blooming Battle hebben we van de grond gekregen.”

Hoogerwerf denkt nog steeds met ongelooflijk veel plezier terug aan Helemaal Hollywood. “Dat was de eerste keer dat bijna alle boten puur entertainment aan boord hadden. Daar kwamen ook wel opmerkingen over dat het een soort carnavalsoptocht was, maar ik vond dat er een schitterende balans was tussen onze prachtige producten en het entertainment. Dat evenwicht heb ik altijd bewaakt.”

Ondanks het grote enthousiasme wordt het, volgens Hans Hoogerwerf, steeds moeilijker het Corso in de lucht te houden. “Wij promoten het schitterende product en het Westland. Maar ik vraag me af waar de grote jongens uit de sierteelt sector en de voedingstuinbouw blijven. Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat de bedrijven tegenwoordig geleid worden door managers, die anders tegen de tuinbouw en promotie aankijken.”

Sinds zijn pensionering steekt Hoogerwerf steeds meer tijd in zijn Corso. “Er moet een zekere corsogekte in je zitten. De laatste twee Corso’s hebben me vooral in de laatste twee weken veel tijd en kracht gekost omdat er minder vrijwilligers zijn. Ik ben op het punt gekomen om het stokje over te dragen. Dat wil ik na het Corso van volgend jaar doen.”

Het Corso bestuur moet dus op zoek naar een andere gek die bereid is zijn ziel en zaligheid in het schitterende project te leggen. “Het zal een zoektocht worden, maar er zal zeker iemand gevonden worden. “Het zou mooi zijn als er snel iemand wordt gevonden die dan een paar jaar over mijn schouders mee kan kijken.”